BAT STA – Kolding

"Afgelopen week zijn de Batactief en Stam op kamp geweest op het Houens Odde Scout Centre in Kolding, Denemarken. Zaterdag vertrokken we op tijd, en na een dag vol 'baustellen' op de Duitse snelweg kwamen we rond 17.00 een tikkeltje vermoeid aan op het kampterrein. De volgende dag mochten we Kolding verkennen. De regen negerende hebben we een lijst opdrachten uitgevoerd en de nodige terrasjes bezichtigd. 's Avonds hebben we samen met een Duitse scoutinggroep geschuild in een van de kamphuisjes, dit was erg 'gezellig'.
De volgende ochtend hebben we Tirpitz bezocht - een Duitse bunker als onderdeel van het Deense deel van de Atlantic Wall. Daarna zijn we bij Blåvand nog even zeepaardjes wezen kijken aan het strand.
De volgende dag zijn we in full touristen-mode een heus vikingdorp wezen bezichtigen. Erg interessant om te zien hoe de vikingen leefden en te proeven wat zij als een degelijk avondmaal beschouwden. In de namiddag zijn we doorgereden naar Ribe waar de nodige nette souvenirs zijn gekocht om het kamp veilig door te komen.
Woensdag was de zogeheten 'keuze dag'. Het was deze dag aan de kampgangers om zelf te bepalen wat ze wilden doen. Een drietal heeft besloten om Kopenhagen en de Zweedse plaats Malmö onveilig te maken, met daarbij een overnachting in een hostel. De rest had wat meer behoefte aan een rustdagje en is op/rond het kampterrein gebleven om wat te vissen/geocachen. In de avond heeft deze groep nog een spelletje gespeeld met de Duitse vrienden.
De dag erop kwam de groep weer samen in Odense (de geboorteplaats van schrijver Hans Christiaan Andersen). In Odense was net een heus 'bloemenfestival' gaande - machtig interessant natuurlijk. Nog interessanter was de bierbrouwerij die naast het bloemenfestival gevonden werd en de Ierse band die even later begon te 'zingen'.
Op de laatste dag van het kamp hebben we 's ochtends het terrein alvast een stuk opgeruimd en hebben we 's middags kanopolo gespeeld in het meer waar ons kampterrein aan lag. Ook zijn we nog even naar een eilandje gepeddeld voor het nodige avontuur (we blijven uiteindelijk toch scouts). 's Avonds zijn we Kolding weer ingetrokken voor een gezellig hapje eten.
De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om vervolgens zonder al te veel vertraging weer naar Hengelo te rijden. Na het uitpakken van de aanhanger hebben we nog even gezamenlijk nageproost op een zeer geslaagd kamp, skål!"