BA ST – Zomerkamp Engeland

Afgelopen week zijn de Batactief en Stam gezamenlijk op kamp geweest naar Engeland.

We vertrokken zaterdagochtend vroeg richting Calais, vanaf waar we de oversteek hebben gemaakt richting ‘the white cliffs of Dover’. Na een voorspoedige reis kwamen we aan bij kampterrein Jordan Heights in Reigate. Het was een beste klim om alle spullen naar het veld te krijgen maar uiteindelijk zaten we gezamenlijk aan het eerste avondmaal.

De volgende ochtend zijn we de omgeving van het terrein gaan verkennen. Na een wandeling door de heuvels en langs een aantal bunkers en een fort kwamen we aan in het centrum van Reigate. Hier hebben we een tweetal grottenstelsels bezocht die onder het hart van het dorp liggen. Daarna hebben we nog een tijd in een van de plaatselijke pubs wat gedronken.

Maandag waren we vroeg op pad richting London. We parkeerden aan de rand van de stad en gingen verder met de London ‘tube’. ’s Ochtends en begin van de middag hebben we een wandeling gemaakt vanaf de Tower of London, via London Bridge, Borough Market en Westminster naar Trafalgar Square. Hierna hebben we de metro gepakt naar het Astor Hyde Park Hostel waar we de nacht zouden verblijven. ’s Avonds hebben we gezamenlijk wat gegeten in een gezellige pub in Covent Garden. De rest van de avond hebben we doorgebracht in de kroegen van West End.

Dinsdagochtend hebben we gezamenlijk wat gedronken en vervolgens zijn we in verschillende groepjes wat gaan doen. Een groep heeft het London Science Museum onveilig gemaakt, een ander groepje heeft een muffin gegeten in een van London’s wolkenkrabbers en een ander groepje heeft zich ontspannen in de mooie parken van de stad. Eind van de middag zijn we weer met de metro en daarna met de auto teruggekeerd naar Reigate.

Op woensdag zijn we richting het Longleat park in Wiltshire gereden. Hier gingen we met onze huurauto’s op safari. De apen (en dan bedoel ik de apen buiten de auto) waren erg geestig en ook de herten konden op onze aandacht rekenen. Ook hadden ze een hele stapel slapen de roofdieren waar precies niets aan was. Na het safaripark is een deel van de groep naar het mysterieuze Stonehenge gegaan om te kijken naar wat het andere deel van de groep bestempelde als ‘een stapel stenen’.

Donderdag was een ‘keuze dag’, er was geen vast programma en mensen konden zelf bepalen wat ze wilden doen. Een groot deel van de groep heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om uit te rusten op het terrein. Eén iemand heeft de lokale brouwerij van Reigate geplunderd en heeft een trip gemaakt naar de plaats Redhill. De rest is naar Guildfort gegaan om het centrum te bekijken en de lokale gitaartoko te bezoeken om vervolgens af te reizen naar een – helaas gesloten – ‘Windsor Castle’. De dag hebben we gezamenlijk afgesloten met een BBQ op het terrein.

Op vrijdag zijn we naar Hastings gereden waar in 1066 Willem de Veroveraar Engeland binnenviel. Na een beste klim naar het kasteel op de heuvel hebben we nog even aan het strand gezeten. Eenmaal terug op het terrein hebben we alle zooi opgeruimd en zijn we in Reigate uiteten geweest.

Op de laatste dag zijn we bijtijds richting de ferry vertrokken om vervolgens 5 uur te wachten omdat de boten de haven niet goed in of uit konden vanwege een storm. Eenmaal terug op het vaste land hebben we nog geassisteerd bij een groot ongeval op de Belgische snelweg om uiteindelijk vermoeid maar voldaan midden in de nacht terug te komen in Hengelo. Het was een super geslaagd kamp, alle aanwezigen ontzettend bedankt!