PSC – Zomerkamp Zuid-Holland Proscouts

De vakantie is begonnen en dat betekent zomerkamp! Vol enthousiasme en met slaapoogjes verzamelden de proscouts zaterdag 13 juli op het station in Hengelo. Na een lange rit met tussendoor een overstap in Amersfoort kwamen we aan in Den Haag. In Den Haag werd na een korte rondwandeling verteld dat de aangetrokken slippers weer omgeruild mochten worden voor fatsoenlijke schoenen. Op het programma stond namelijk een bezoek aan de Tweede Kamer en de Ridderzaal. Vol van kennis over Het Binnenhof en onze democratie vervolgden de proscouts hun weg naar ons kampterrein (Scoutscentrum Het Kruithuis) in Delft. Hier hebben we gezamenlijk het kampement opgezet waarbij we ontdekten dat de tentstokken voor de patrouilletent per ongeluk met de Scouts naar Ommen mee waren gegaan. Een handige oplossing later zat iedereen vermoeid maar voldaan aan het avondmaal.

De volgende ochtend konden de proscouts alweer vroeg hun geïmproviseerde tent uit en stapten ze op de fiets naar Rotterdam. Via een korte omweg langs station Schiedam (de leiding was driftig opzoek naar een OV fiets) kwamen we aan bij de Euromast. Hier zijn we in een watertaxi gestapt die ons het hart van de stad en de Rotterdamse haven op een prachtige manier liet zien. Hierna vervolgden wij onze weg via de Maasbrug/tunnel en de Erasmusbrug richting Blaak waar we de Kubuswoningen en de Markthal hebben bekeken. Daarna was het alweer tijd om terug te keren naar Delft en na een vermoeiende fietstocht (ditmaal tegen de wind in) kwamen de proscouts precies op tijd om te gaan koken aan op het kampterrein.

Maandag was het begin van een tweedaagse-fiets-zwerfhike. Via verschillende puzzels en knooppunten fietsten de proscouts (‘bijna’ helemaal correct) via Scheveningen (vanaf waar je blijkbaar Engeland kan zien) naar Wassenaar. Hier kregen ze de opdracht om een eigen overnachtingsplek te vinden. Hoewel de leiding sceptisch was na het ‘bijna’ kundige navigeerwerk van de profouts, moet toegegeven worden dat de proscouts snel een prima overnachtingslocatie gevonden hadden. Aan de gastheer en gastdames: ontzettend bedankt dat u onze bengels een nachtje wilde huisvesten! De volgende ochtend gingen de proscouts na een goed ontbijt weer op de fiets voor het tweede deel van de tocht. Ook deze dag zijn ze ‘bijna’ helemaal goed gefietst. De route bracht ze via het prachtige Bergse Bos, wat mooi zou zijn als ze de route hadden gevolgd. Aan het einde van de dag kwamen ze veilig weer terug in Delft. ’s Avonds hebben we het nieuwe spel ‘vlotpong’ ontwikkeld en gespeeld, het was een groot succes!

Op woensdag zijn we de stad Delft zelf gaan verkennen. ’s Ochtends vertrokken we vanaf het Kruithuis per kano en na gedag te hebben gezegd tegen een van de bijzonder vriendelijke inwoners van de stad hebben we het grachtensysteem onveilig gemaakt. Na een korte stop aan de rand van het centrum kwamen we erachter dat niet alle proscouts stoere kerels zijn… geloof het of niet, maar sommige zijn zelfs bang voor een beetje water :O In de middag zijn we Delft ook nog even ingewandeld voor de nodige (suiker bevattende) inkopen.

De volgende ochtend was het alweer opruimen geblazen. Daarna zijn we richting het Centrum van Delft gefietst, waar we de 376 traptreden van de Nieuwe Kerk hebben beklommen om te genieten van een prachtig uitzicht van Rotterdam tot aan Den Haag. Vervolgens hebben we het Science Centre van de TU Delft bezocht waar de proscouts verschillende technische hoogstandjes mochten onderzoeken. De middag is in het centrum van de stad doorgebracht met een fotospeurtocht door de stad. ’s Avonds hadden we een gezellige bonte avond met een ‘cantus’ en verschillende stukken vanuit de pubers.

Op de laatste dag zijn we vroeg opgestaan om alles in te pakken en zijn we via een kort (en nutteloos) bezoek aan Schiphol (het panoramaterras zat dicht) teruggekeerd naar Hengelo. Het was een ontzettend gaaf kamp, alle proscouts en leiding bedankt!