BA ST – Zomerkamp

Zaterdag 05 augustus zijn de stam en batactief (met kampmascotte Pool) er weer gezamenlijk op uit getrokken voor een zomerkamp/vakantieweek vol bombarie en avontuur, dit jaar in Lubniewice – Polen. De auto met aanhanger vertrok een paar uur eerder maar werd rond Berlijn uiteindelijk ingehaald. Aangekomen op de locatie hebben we het kampterrein opgebouwd en nog snel een zeiltje gespannen voordat de regen losbarste.

De volgende dag zijn we richting een oude Duitse bunker gereden. Een gave bezichtiging aangezien de bunker nog vrijwel intact was. De bunker is middels kilometerlange tunnels verbonden met de rest van de oostelijke verdedigingslinie. Ook hebben de auto’s deze dag kennis mogen maken met de diversiteit in reliëf van het Poolse wegdek.

Maandag hebben we de stad Zielona Gora bezocht. Onderweg zijn we nog gestopt bij een gigantisch Jezusbeeld. In de stad hebben we o.a. een achterlijk lage pintautomaat ontdekt en een fantastisch steak-restaurant. Ook zijn we met een groep een eindje met de trein wezen toeren.

Het was de bedoeling dat er op dinsdag een hike gelopen zou worden. Niet iedereen had hier echter even veel trek in. Een kleinere groep heeft een prachtige hike rond de meren van Lubniewice gelopen. De rest van de groep heeft zichzelf vermaakt op het kampterrein – absoluut geen ramp. Ook heeft een groepje het dorp onveilig gemaakt waarbij een poging tot de overname van een oude auto niet volledig in goede aarde viel bij de eigenaar.

Woensdag hebben we de auto gepakt naar het plaatsje Łagów om te klimmen en tegelijkertijd de kliminstructrices te introduceren aan de escalatiemixen van de Gebroeders Scooter. Nadat iedereen uitgeklommen was zijn we het dorpje ingegaan en hebben we een middeleeuwse toren beklommen, eenmaal boven werden we met een skitterend uitzicht beloond.

Donderdag was de Poolse dag. Het eetschema en de gerechten waren geheel Pools en absoluut smakelijk. We vertrokken in groepjes aan een korte tocht door het dorp waarbij we een aantal opdrachten hebben uitgevoerd. Vervolgens hebben we met de waterfietsen een aantal uur over het meer gedobberd. Aan het einde van de dag hebben we nog op een paard gezeten, de een was wat zenuwachtiger dan de ander maar uiteindelijk vond iedereen het een geweldige beleving.

Vrijdag was alweer de laatste dag op het kampterrein. In de middag zijn we begonnen met het opruimen en aan het einde van de dag zijn we naar een verlaten schuur gegaan om te schieten met een divers aantal vuurwapens. Eenmaal terug op het kampterrein hadden we een BBQ en vervolgens zijn we op tijd maar voldaan naar bed gegaan om de volgende dag fris aan de terugreis te beginnen. Op zaterdag hebben we – eenmaal terug in Hengelo – het materiaal opgeruimd en gezellig het kamp afgesloten.

Iedereen tien koeien voor een supergezellig kamp!